Windvisions – het monitoren van wind en zicht op Mainport Schiphol (HSMS01)

De activiteiten op Mainport Schiphol zijn erg gevoelig voor het lokale windveld en zicht. Door klimaatverandering zal deze gevoeligheid voor het lokale weer waarschijnlijk toenemen, omdat extreme weersgebeurtenissen naar verwachting frequenter en met een verhoogde intensiteit zullen optreden. Extreem weer betekent een veiligheidsrisico, maar ook economische verliezen door extra vertragingen, omleidingen en het aan de grond staan van vliegtuigen. Om haar positie als mainport te kunnen behouden, moet Schiphol zich aanpassen aan een veranderend klimaat.

Het doel van dit onderzoek was de ontwikkeling van een Wind en Visibility Monitoring System (WindVisions) op Mainport Schiphol. Het systeem bestaat uit een horizontaal opererende lange-afstandsensor ( een zogenaamde zijwindscintillometer) en een verticaal scannende sensor (een zogenaamde Light of Sound detectingand- ranging instrument: LIDAR of SODAR). Het systeem meet gegevens op de start- en landingszone van vliegtuigen variërend van het oppervlak tot 300 meter hoogte langs de landingsbanen. Dit project heeft geresulteerd in innovatieve instrumenten met betrekking tot de zijwindscintillometer.

Opleveringen en resultaten

Eindrapport project Windvisions - an airport Wind and Visibility Monitoring System (eindrapport eerste fase)
De belangrijkste resultaten van de eerste fase van WindVisions zijn de ontwikkeling en het testen van innovatieve cross-wind algoritmes (rekenmethodes) voor een enkele-opening ofwel een single-aperture scintillometer (SA-LAS) en voor het testen van de SFAS64 mini-SODAR van Scintec AG bij het KNMI meteorologische observatorium van Cabauw.

webhagel.jpg

publicaties | factsheet